آیت الله خامنه ای کیست؟

شناخت رهبر جمهوری اسلامی ایران

آیت الله خامنه ای کیست؟

شناخت رهبر جمهوری اسلامی ایران

سینما ایران جای شما نیست!!

الهام چرخنده:
فیلم/ روز پدر را به حضرت آقا تبریک می‌گویم/ فرهنگ کشور به یک ۹ دی فرهنگی نیاز دارد/ به من گفتند «خانم چرخنده! سینمای ایران جای شماها نیست»

بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان گفت: بخش فرهنگی کشورمان نیاز به یک ۹ دی فرهنگی دارد.

خبرگزاری فارس: فیلم/ روز پدر را به حضرت آقا تبریک می‌گویم/ فرهنگ کشور به یک ۹ دی فرهنگی نیاز دارد/ به من گفتند «خانم چرخنده! سینمای ایران جای شماها نیست»






خبرگزاری دانشجو، فیلم صحبت‌های الهام چرخنده هنرمند کشورمان در جشن فرهنگ و هنر انقلاب را که در دانشگاه تهران برگزار شده بود، منتشر کرد.

 

 لینک فیلم

مرا تهدید کردند


الهام چرخنده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

روز پدر را به رهبر عظیم الشان کشورم تبریک می گویم / در صفحه های اجتماعی مرا تهدید کردند

من آدم سیاسی نیستم و این راه را یک نوع جهاد می دانم زیرا وقتی یک بانوی آزاد یک کلمه حرف می زند، موضع گیری زیادی وجود دارد؛ احساس می کنم من به عنوان یک سرباز باید از این هدف دفاع کنم.

الهام چرخنده بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: کار خاصی در قبال فرمایشات مقام معظم رهبری مربوط به شعار امسال که سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی است، نکردم و به عنوان یک شیعه جعفری به حضرت علی(ع) اعتقاد دارم و اگر عصر، عصر ولایت است بنده به رهبرم فقط یک تبریک گفتم که این کمترین کاری است که توانایی انجام آن را دارم. 
 
وی ادامه داد: برای من واکنش عجیب تلویزیون های منافقین، مخالفین و صدای آمریکا و همه دشمنان خیلی عجیب بود و کمی دلم شکست و اذیت شدم و به آن فرمایش حضرت علی(ع) اکتفا می کنم که می فرمایند:" زمانی دچار یاس و ناامیدی شوید که دشمنان از شما تعریف کنند"؛ آن وقت به خودم گفتم الهام چرخنده راهی که در آن قدم برداشته ای راهی درست بود و یا علی از شما ممنونم . 
 
چرخنده در ادامه افزود: در صفحه های اجتماعی خیلی مرا تهدید کردند تمام چیزهایی که لایق ناموس شیعه نیست را به من نسبت دادند ولی من نه آدم سیاسی هستم نه چیز دیگری و نه موضع گیری سیاسی دارم و این راه را یک نوع جهاد و یک نوع جنگ می دانم زیرا وقتی یک بانوی آزاد یک کلمه حرف می زند موضع گیری زیادی وجود دارد؛ من هم به عنوان یک سرباز اگر لازم باشد از این هدف دفاع خواهم کرد و اجازه نمی دهم که این فشار به راس اصلی باور من یعنی حضرت آقا برسد.  
 
این بازیگر تصریح کرد: تا به امروز هر که مرا می شناسد می داند که از کودکی نام حضرت علی (ع) را با قدرت یاد می کردم و هنوز هم این کار را می کنم اما اتفاقات در سال 92 باعث شد من به خدا خیلی نزدیکتر شوم به گونه ای  که سبب شد درباره مذاهب مختلف تحقیق بیشتری کنم و نهج البلاغه را بخوانم و فهمیدم زمان آن رسیده که به عنوان یک بانوی سینماگر این حرف را بزنم و موضوعی که مرا خوشحال کرد نگاه سطحی منتقدان بود که به این نتیجه رسیدم که نمی توان به قلمشان اعتماد کرد چون ریشه سینما این ها نیستند چون معتقدند چرخنده با این حرفها می خواهد یک سری تسهیلات را بگیرد. 
 
بازیگر "آوای باران" ادامه داد: من پس از سریال موفق "آوای باران" و پس از تعداد بالای پیشنهادهای سینمایی و موفقیت های مختلفی مانند کاندیدا شدنم این رسالت را انجام دادم و با وجود این واکنش ها ثابت قدم تر خواهم بود .

چرخنده به مناسبت روز ولادت حضرت علی (ع) اظهار داشت: به مناسبت 13 رجب سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر تبریک قلبی خود را به عنوان بانوی سینماگر ایرانی از طرف مادران شهدای ایرانی و از طرف همه زن های ایرانی که با قدرت ایستاده اند، به حضرت آقا رهبر عظیم الشان کشورم  عرض می کنم . 
 
وی در خصوص حادثه ای که همین چند وقت اخیر برایش رخ داده، گفت: ماشین بنده دچار آسیب دیدگی هایی شد یک سری آدم خارج از کشور و مغایر با باورهایم شعار مرده باد و زنده باد سر می دهند اما برای آن ها آرزو می کنم خداوند به راه راست هدایتشان کنند و اگر خیلی قدرتمند هستند برگردند نه این که پشت یک میز صحبت کنند. من به سهم خود می بخشم این جا کشوری اسلامی است و این اتفاق از طرف مراجع قضایی در حال پیگیری است .
 
وی تصریح کرد: تک تک ما به عنوان یک بانو برای اجرای درست الگو برای جامعه انتخاب شدیم، به نمایندگی همه بانوان و دخترانی که قرار است در آینده مادر این سرزمین باشند همچنین به بازیگران زن عزیزی که در سینما فعالیت دارند می گویم که همیشه نجابت همراه زیبایی است کافی است که قدرت خودت را بشناسی تا با ایمان قلبی قدم برداری و هیچ رسته و رمه و گروهی نمی تواند جلوی تو بایستد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

بهترین شعرا

بهترین شعرای معاصر از نظر مقام معظم رهبری چه کسانی هستند؟

کسانی بودند که آن وقت در زمان جوانی ما، جزو اساتید و برجسته‌های شعر نو بودند و به اعتقاد من اینها از خود «نیما یوشیج» بهتر شعر نو می‌گفتند. البته صفای «نیما یوشیج» را هیچ کدامشان نداشتند.
بهترین شعرای معاصر از نظر مقام معظم رهبری چه کسانی هستند؟گروه فرهنگی مشرق - یکی از عادات و برنامه های رهبر معظم انقلاب طی سالیان مختلف ارتباط ایشان با جوانان بوده است. ایشان از اول انقلاب با جوانان رابطه بسیار خوبی داشته اند تا جایی که حضرت امام پس از شهادت شهید مطهری، ایشان را به عنوان «فردی فهیم و سخنور معرفی کردند که می تواند مرجع رسیدگی به مسائل فکری و اعتقادی دانشجویان و مقابله با تبلیغات احزاب و گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی، به ویژه مارکسیست‌ها در محیط دانشگاهی باشند» طی این سال ها ارتباط ایشان با جوانان ادامه داشته و در دوره رهبری ایشان نیز در مقاطع ثابت در هر سال، مثل روز 13 آبان یا در ماه مبارک هر سال دیدارهای جوانان با ایشان به صورت منظم پیگیری می شود. در دیدار صمیمانۀ ایشان در سال 77 با جوانان سؤالات جالبی مطرح شده است که یکی از آنها درباره بهترین شعرای معاصر از نگاه رهبر معظم انقلاب است. این سؤال و جواب با هم مرور می کنیم.

با توجّه به علاقه شما به هنر و ادبیات، از شعرای معاصر، آثار کدامیک را بیشتر مطالعه کرده‌اید و به کدامیک بیشتر علاقه دارید؟
من شعرای معاصر را تقسیم می‌کنم به شعرایی که غزلسرا بودند، شعرایی که قصیده‌سرا بودند و شعرایی که نوسرا بودند. هر کدام چند نفری هستند که من به ایشان علاقه داشتم. در غزل، مرحوم «امیری فیروزکوهی» است که من با ایشان دوست هم بودم و ایشان به من هم خیلی علاقه داشتند و سالها تا بعد از انقلاب، با یکدیگر رفت و آمد داشتیم. در زمان ریاست جمهوری من، ایشان از دنیا رفتند.

البته غیر از «امیری» هم یکی، دو نفر شاعر غزلسرا بودند که شعرهایشان را دوست می‌داشتم؛ یکی مرحوم «رهی معیّری» بود که او را از نزدیک ندیده بودم، یکی مرحوم «شهریار» بود که از شعرش خیلی خوشم می‌آمد. با ایشان هم آشنا بودم. البته من بعد از انقلاب با ایشان آشنا شدم؛ قبل از انقلاب، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتیم.


در درجه اوّل، قصیده‌سرا «ملک‌الشّعرای بهار» بود که قصیده‌هایش مرا خیلی به خودش جلب می‌کرد. مرحوم «امیری فیروزکوهی» هم یک نوع قصیده سبک خاقانی می‌گفت که آن هم در نوع خودش قصیده بسیار فخیم و برجسته‌ای بود؛ از آن هم من خیلی خوشم می‌آمد.

در شعر نو، دو، سه نفر بودند که شعرهایشان را خیلی می‌پسندیدم. یکی از آنها «اخوان» بود. ما با «اخوان» آشنا بودیم و شعرش، شعر بسیار برجسته‌ای بود. یکی دو نفر دیگر هم هستند که دوست ندارم از آنها اسم بیاورم. کسانی بودند که آن وقت در زمان جوانی ما، جزو اساتید و برجسته‌های شعر نو بودند و به اعتقاد من اینها از خود «نیما یوشیج» بهتر شعر نو می‌گفتند. اگر چه او شروع کننده این راه بود؛ اما به نظر من اینها از او بهتر و پخته‌تر و برجسته‌تر شعر می‌گفتند. البته صفای «نیما یوشیج» را هیچکدامشان نداشتند؛ نه اخوان داشت، و نه آن یکی، دو نفر دیگری که من از ایشان اسم نیاوردم.


بهترین شعرای معاصر از نظر مقام معظم رهبری چه کسانی هستند؟نیما یوشیج - برخلاف آن چیزی که می‌گفتند - مردی متدیّن بود. مرحوم «امیری» با «نیما یوشیج» از نزدیک دوست بود. او برای من نقل می‌کرد و می‌گفت «نیما یوشیج» آدم متدیّنی است. او به شعر سنّتی هم علاقه‌مند بود؛ منتها این سبک را هم می‌پسندید. البته می‌دانید که ایشان این سبک را هم از اروپاییها گرفته بود. اصلاً سبک شعر نوِ ما، سبک ابتکاری به معنای حقیقی نیست؛ سبک شعر اروپایی است، با خیلی از خصوصیاتی که آن شعرها دارد. حتّی سبک جمله‌بندی انگلیسی، در شعر نوِ فارسی ما گرته‌برداری شده است.

در بین شعرایی که الان هستند، چند نفر شاعر خوب داریم. هم شعر غزلی خوب داریم و کسانی که می‌گویند، انصافاً خوبند؛ هم شعر نو داریم. در میان شعرای انقلاب، بعضیها واقعاً خوب و برجسته‌اند. به من اجازه بدهید که از شعرای معاصر و زنده اسم نیاورم.

منبع: دیدار مقام معظم رهبری با جوانان در تاریخ 1377/2/7
مشرق نیوز

بازدید از طبس


بازدید امام خامنه ای از طبس








منبع:khamenei.ir

اولین جلسه

سردار حاجی زاده:

برگزاری اولین جلسه موشکی در سال 64 با حضور آیت الله خامنه ای / دستاوردهای جدید به زودی اعلام می شود

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: اولین جلسه ما درباره بحث موشکی با رهبر انقلاب که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند به سال ۶۴ برمی‌گردد یعنی طی ۲۹ سال ما به اینجا رسیده‌ایم.
دشمن نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد/ بشار اسد ماند چون خواست ایران بود/ برخی در داخل مخالف حرکتهای انقلابی هستند
به گزارش مشرق، مراسم گرامیداشت فرماندهان و ۱۴۶ شهید گروه ۶۳ توپخانه خاتم‌الانبیا بعدازظهر امروز در مجموعه ۱۳ آبان لانه جاسوسی برگزار شد سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این مراسم با اشاره به جایگاه شهید حبیب‌الله کریمی فرمانده گروه توپخانه ۶۳ خاتم‌الانبیا گفت: شهید کریمی مسیری را انتخاب کرد که توانست به مقام شهادت برسد آن هم در شرایطی که جان تعدادی از همرزمان خود را با شجاعت نجات داد.

وی با اشاره به سابقه آشنایی با این شهید اظهار داشت: در جلسه‌ای که در مهران و در قرارگاه توپخانه به همراه شهید شفیع‌زاده و شهید تهرانی‌مقدم با شهید کریمی داشتیم آن دو شهید بزرگوار تا دقایقی بعد از جلسه از فعالیت‌های شهید کریمی تمجید می‌کردند.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به برخی اقدامات برای از بین بردن یاد شهدا در جامعه تصریح کرد: خیلی‌ها مایل نیستند راهیان نور ادامه پیدا کرده و شهدا در دانشگاه‌ها و مرکز شهر دفن شوند و تاکید رهبری بر حفظ یاد شهدا خود گویای این است که عده‌ای تحمل نام شهدا را ندارند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه هرچه موقعیت به دست آورده‌ایم حاصل ایستادگی در برابر استکبار بوده است اظهار داشت: برخی نگاهشان مادی بوده و رزمندگان دفاع مقدس را خشونت‌طلب می‌دانند؛ اینها همان کسانی هستند که سیدالشهدا را خشونت‌طلب معرفی کردند.

وی اقتدار ایران را نتیجه ایستادگی رزمندگان دانست و افزود: ما برای انقلاب دوباره خون خواهیم داد اما عده‌ای تاب دیدن این شرایط را ندارند ولی ما باید از این انقلاب، انقلابی دفاع کنیم.

فرمانده نیروی هوافضا دغدغه‌های رهبر انقلاب در موضوع فرهنگ و اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و افزود: باید از این میراث ارزشمند که بهای زیادی برای آن داده شده مراقبت کرد؛ اگر شرایط امروز خود را با دیگر کشورها در سال ۵۷ مقایسه کنیم می‌بینیم که بهترین مسیر، مسیر مقاومت است.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان ما تاکنون به هیچ ملت مظلومی امتیاز نداده‌اند اظهار داشت: ما امروز در همه عرصه‌ها به توانمندی خوبی رسیده‌ایم.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای غربی گفت: امروز دشمنان به نقطه‌ای رسیده‌اند که قادر نیستند با تحریم جلوی ما را بگیرند و بحث مذاکره را مطرح می‌کنند.

فرمانده نیروی هوافضا با طرح این سوال که چرا دشمنان موضوع تحریم قطعات خودرو و هواپیما را مطرح می‌کنند ولی درباره موشک و هواپیماهای بدون سرنشین چنین تحریم‌هایی وجود ندارد اظهار داشت: چون این مسائل از دست آنها خارج شده است و در این زمینه نمی‌توانند ما را تحریم کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید به آمریکا نگاه خوشبینانه داشت اظهار داشت: پای میز مذاکره باید به این مسئله توجه کنیم که در حال مذاکره با دشمن هستیم؛ البته مذاکره برای دورسازی دشمن مانعی ندارد ولی نباید باور کنیم که با این مسائل مشکل مردم حل می‌شود.

فرمانده نیروی هوافضا با اشاره به رفتار آمریکا با کشورهایی نظیر لیبی با وجود امتیازدهی سران این کشور به آمریکا تصریح کرد: ناامنی‌هایی که امروز در پاکستان، عراق و سوریه وجود دارد توسط غرب درست شده است.

سردار حاجی‌زاده ولایت فقیه و پیروی از امام را رمز موفقیت ایران و ثبات کشور در برابر ناامنی‌ها دانست و افزود: امروز باید حواسمان جمع باشد که به غیر از توانمندی‌های داخلی هیچ امکان دیگری برای ما وجود ندارد؛ موارد مشابهی در تاریخ وجود دارد که به دشمن دل بستیم و کاری انجام نشد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به مسئله کره شمالی و موضوع هسته‌ای این کشور اضافه کرد: درباره کره شمالی فقط موضوع هسته‌ای مطرح بود و آنها همه تجهیزات خود را منهدم کردند اما آمریکا به تعهد خود عمل نکرد.

سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه باید در فرصت‌های به وجود آمده توانمندی داخلی را درست کنیم اظهار داشت: نباید باور کنیم که دشمنان برای ما کاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر قرار بود ما در جنگ فقط با عراق بجنگیم همان دو سال اول کار جنگ تمام بود و تمام دنیا پشت عراق قرار گرفت.

فرمانده نیروی هوافضا با بیان اینکه امروز اقتدار ایران هزار برابر شده است تصریح کرد: ۸۶ کشور دنیا ایستادند و گفتند حکومت سوریه باید عوض شود و بشاراسد برود ولی چون نظر ایران این نبود آنها شکست خوردند.

سردار حاجی‌زاده افزود: وزیر امور خارجه آمریکا صریحا این را گفت که ما شکست خوردیم و صحنه به دلیل اینکه ایران و حزب‌الله نخواستند تغییر کرده است.

وی با تاکید بر لزوم عزم جهادی در تمامی عرصه‌ها تصریح کرد: امروز برخی قدرت‌های بزرگ که شاید به فکر کسی نرسد در برخی تکنولوژی‌ها از ما کمک می‌خواهند.

سردار حاجی‌زاده با طرح این سوال که چرا مشکل اقتصادی حل نمی‌شود تصریح کرد: چون در این بخش کم‌توجهی صورت گرفته است؛ مسئله برای این دولت هم نیست چون این دولت تازه ۶ ماه است که بر سر کار آمده بلکه در طول سالیان قبل نیز این کم‌توجهی صورت گرفته است.

فرمانده نیروی هوافضا ادامه داد: اولین جلسه ما درباره بحث موشکی با رهبر انقلاب که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند به سال ۶۴ برمی‌گردد یعنی طی ۲۹ سال ما به اینجا رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه شخصیت رهبر انقلاب همان شخصیت سال ۶۴ است ادامه داد: در بخش‌هایی که گوش شنوا بوده کارهای اینچنینی صورت گرفته و در بخش‌هایی که گوش شنوا وجود نداشته با مشکل مواجهیم.

سردار حاجی‌زاده بسترها و زیرساخت‌های کشور را برای پیشرفت مناسب دانست و ادامه داد: با این زیرساخت‌ها می‌توانیم بر همه محدودیت‌ها فائق بیاییم اما این مسئله همت، ایستادگی و کار جهادی می‌خواهد.

فرمانده نیروی هوافضا با اشاره به خاطره‌ای از شهید تهرانی‌مقدم گفت: شهید تهرانی‌مقدم در سفری که پس از جنگ یک هیات دیپلماتیک به عراق داشتند به عنوان خدمه پروازی به بغداد رفت چون در آن زمان ما مطمئن نبودیم که جنگ دوباره شعله‌ور نخواهد شد و ایشان به آنجا رفت تا گرای برخی مناطق را به دست بیاورد؛ شهید تهرانی‌مقدم پس از بازگشت از عراق به ما گفت صدام علاوه بر اینکه جنگ را خوب مدیریت کرده در شهرسازی نیز خوب کار کرده است.

سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه این انقلاب متعلق به این دولت و آن دولت نیست تصریح کرد: خانواده معظم شهدا امروز در خط مقدم این تحولات قرار گرفته‌اند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان خاطرنشان کرد: امروز نباید محافظه‌کارانه از انقلاب دفاع کنیم بلکه باید انقلابی از انقلاب دفاع کرد.

دستاوردهای جدید در حوزه کشف و شناسایی اعلام می‌شود

به گزارش مشرق، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای گروه 63 توپخانه خاتم‌الانبیا(ص) در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای سپاه پاسداران در زمینه پدافند گفت: هم‌اکنون حفاظت از اماکن حساس و پادگان‌های سپاه به عهده خود سپاه پاسداران است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های خوبی با ارتش جمهوری اسلامی در زمینه پدافند و کشف و شناسایی داریم، تصریح کرد: در این زمینه در آینده اخبار خوبی را خواهید شنید و دستاوردهای خوبی داریم که به اطلاع مردم می‌رسانیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نامگذاری سال 93 از سوی رهبر انقلاب به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: شما شاهد بودید که در سخنرانی رهبر انقلاب 2 دستاورد نیروی هوافضای سپاه به عنوان الگو معرفی شد و این نشان می‌دهد که کارهای سخت‌تر از این نیز توسط مسئولان شدنی است.

سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه اگر باور کنیم می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم، اظهار داشت: وقتی دشمنان می‌گویند باید درباره موشک‌های بالستیک ایران مذاکره کنیم، یعنی کار از دست آنها خارج شده و نمی‌توانند با تحریم جلوی ما را بگیرند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت تاکید رهبر معظم انقلاب بر عدم فراموشی رویدادهای دفاع مقدس گفت: این تاکید به دلیل آن است که امروز عده‌ای در کشور وجود دارند که مخالف شهدا، تشییع آنها، راهیان نور و حرکت‌های انقلابی هستند.

وی اضافه کرد: اما امروز اکثریت ملت شریف ایران به انقلاب معتقدند و رهبر انقلاب نیز خواستند در این زمینه چراغ راهی را در برابر ملت قرار دهند.
منبع: مشرق نیوز

درخواست از خداوند

شرح احادیث خارج فقه رهبر انقلاب

در حال وضو هم از خداوند سؤال کنید

با غفلت وضو نگیرید، در حال وضو هم از خدای متعال سؤال بکنید، یعنی دعا بخوانید، با خدای متعال حرف بزنید، تلاوت قرآن بکنید.

ویژه‌نامه ضیافت - مشرق در ماه مبارک رمضان، روزانه، شرح یکی از احادیث اخلاقی مقام معظم رهبری که در ابتدای درس خارج معظم‌له مطرح می‌شود را برای مخاطبین منتشر می‌کند.

حدیث:

و کان فی وصیتّه (صلی‌الله علیه و آله) لعلیٍّ (علیه‌السلام): و علیکَ برَفعِ یدَیک فی صلاتکِ و تقلّبهُما، و علیک بالسؤال عند کلّ وضوء.[1]

ترجمه:

در وصیت پیامبر به امیرالمؤمنین (ع) آمده است: بر تو باد که در نماز دستهایت را بلند کنی و بعد پایین بیاوری و بر تو باد که در تمام مدت وضو نیز دعا کنی و از خدا مسئلت بجویی.

شرح:

از جمله وصایای نبیّ مکرّم (صلی‌الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) این است که: در نماز، دستت را بلند نموده و دعا کن! یعنی این قنوتی که در نماز جزو مستحباّت است، این را حضرت توصیه می کنند که انجام بگیرد؛ به سبب این که این کار، توجه انسان را در نماز تضمین می کند. از حالت یک عملِ عادیِ معمولی ای که انسان به حسب عادت انجام می دهد، قنوت نماز را از این حالت می تواند خارج کند. که در وسط نماز، انسان توجه می‌کند به خدای متعال، در قنوت یا تحمید و تسبیح و تهلیل است، یا دعا و طلب حاجت است. عبارت «تقلبّهما»، ظاهرا ناظر به این است که در حال قنوت، انسان وقتی دستش را تکان می دهًد، بالا می برد، پایین میآورد، این، دعا را در نماز تقویت و تأکید می کند. این جمله اهمیت دعا را نشان می‌دهد.حدیث

وضو هم مقدمۀ نماز است، نماز ذکرِ خالص است، ذکر بدون شائبۀ هیچ چیز دیگری، اوّل تا آخر نماز ذکر است. وضو را هم داخل در همین گسترۀ ذکر الهی قرار بدهید! با غفلت وضو نگیرید! در حال وضو هم از خدای متعال سؤال بکنید! یعنی دعا بخوانید! با خدای متعال حرف بزنید! تلاوت قرآن بکنید! بدیهی است مهمترین و کارآمدترینِ توصیه‌ها، در این کلام شریف و نورانی وجود دارد. همۀ اینها انسان را به خدا متوجه می‌کند؛ اللهم ارزُقنی ذِکرَک و شُکرَک و اةنابةَ و الرغبةَ إلیک، این حالتِ انابه و رغبت و توجه به خدا، روحِ عمل در زندگی انسان است، که انسان، قلبش با خدای متعال مرتبط باشد، متذکر خدای متعال باشد، از خدای متعال بخواهد، به خدای متعال پناه ببرد، از خدای متعال کمک بخواهد.

این تعبیرات گوناگونی که در دعاهای مختلف هست، این دعاها هم واقعاً جزو نعِم بزرگ الهی در حق ما است، گمان نمی کنم در هیچ مذهبی، در هیچ نحِله ای از نحلههای الهی این همه دعا وجود داشته باشد که در شیعه وجود دارد، دعاهای مأثوری که از ائمه:رسیده، این صحیفۀ سجادیه، دعاهای گوناگون دیگر از ائمه:

به مناسبت‌های مختلف، بدون مناسبت، اینها نعمت‌های بزرگی است، که خالص ذکر الهی را به انسان تعلیم می دهد.[2]



[1] - الشافی، صفحه 829

[2] - 20/1/1392

منبع: مشرق نیوز